گردشگری
1398/08/18 10:00

گردشگری در مازندران و اقتصادی که نیست...

 گردشگری در مازندران و اقتصادی که نیست...
مدیر گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه از گردشگری در مازندران، استفاده اقتصادی نشده است، گفت: به‌طورمعمول، الگوهای جامع از بالا دیکته و همانند سایر استان‌ها در مازندران نیز اجرا می‌شود که این موضوع، مخالف با اقتصاد گردشگری است.

به گزارش پایگاه خبری مودگان- مهدی رمضان زاده اظهار کرد: هر توریستی آورده مطلوبی برای منطقه گردشگری دارد اما به این دلیل که بازار این مقوله در مازندران شناخته‌شده نیست و بهره‌برداری مطلوبی از گردشگری در این استان نمی‌شود.

وی بابیان اینکه شاخص اقتصادی عمده‌ترین مولفه در تعریف عملیاتی گردشگری است، تصریح کرد: در اقتصاد گردشگری به وضعیت اشتغال که شامل بومی و غیربومی است، توجه می‌شود که به‌واسطه ظرفیت گردشگری در منطقه به وجود می‌آید.

مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در اقتصاد گردشگری به مقوله سرمایه‌گذاری نیز توجه می‌شود، اینکه چگونه شکل می‌گیرد و چه میزان سرمایه به آن منطقه وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال اکوتوریسم نوعی گردشگری است که سفر به مناطق بکر و نامسکون در آن مورد تجربه قرار می‌گیرد که معیشت و فعالیت‌های آن جامعه نیز بخشی از اقتصاد آن محسوب می‌شود.

رمضان زاده افزود: در این زمینه و در استان مازندران امکانات لازم و زیرساختی برای اقامت مثل هتل، متل و غیره وجود ندارد و تنوع اقامتی ایجاد نشده است.

وی بابیان اینکه جایگاه گردشگری در اقتصاد مازندران ساماندهی شده نیست، افزود: گردشگری به لحاظ سیاستگذاری در مازندران، باید شناسایی و ضعف‌ها و اشکالات مشخص شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مازندران گفت: شناسایی بازار گردشگری بدین معنی است که این بازار نیازمند چه نوع اقامت و غذایی است، شامل چه رده سنی می‌شود و چه فعالیت‌های فراغتی نیاز دارد.

رمضان زاده بابیان اینکه گیلان به شهر جهانی غذا، بندرعباس به شهر جهانی صنایع‌دستی و سنندج به شهر جهانی موسیقی شناخته‌شده است، تصریح کرد: در مازندران ظرفیت گردشگری کشاورزی می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد به‌طوری‌که با فروش محصولات ارگانیک و پذیرش اسکان آن‌ها کمک بزرگی به اقتصاد این مقوله در استان می‌شود.

وی با اشاره به گردشگری مبتنی بر طبیعت همانند کوهستان یا مناطق حفاظت‌شده در مازندران، خاطرنشان کرد: منطقه حفاظت‌شده دشت ناز ساری از مناطق گردشگری است که می‌توان از آن در راستای اشتغال‌زایی، الگوهای گردشگری را تنظیم کرد.

رئیس کارگروه گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، افزود: مناطق گردشگری حفاظت‌شده، نیاز به تامین بودجه برای این کاردارند که می‌توانند از طریق فروش فیلم و ساخت مستند در فضای مجازی یا فروش بلیط در ورودی، ایجاد اقامتگاه‌هایی برای گردشگران و یا هدایایی که گردشگران برای حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری می‌پردازند، به دست آورند.

رمضان زاده تصریح کرد: ظرفیت‌های دیگر استان مازندران در زمینه گردشگری جنگل‌های هیرکانی است که متاسفانه نه‌تنها از آن استفاده درستی نمی‌شود بلکه با طرح‌هایی همانند طرح انتقال آب خزر موجب نابودی اراضی زیادی از این جنگل‌ها می‌شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مازندران با اشاره به نقش مهم اکو موزه‌ها در اقتصاد گردشگری در مازندران، گفت: اکو موزه‌ها باعث تقویت اشتغال بومی می‌شوند، روستاهای بکر شناسایی‌شده و به‌عنوان موزه‌های روباز و طبیعی مورداستفاده گردشگران قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا موافق با آپارتمان‌سازی به‌جای ویلا سازی در مناطق گردشگری مازندران به‌منظور حفظ خاک و اراضی ارزشمند این استان هستید، اظهار کرد: بهترین نوع اقامت علاوه بر اقامت‌های بوم گردی، هتل‌های سبز منطبق با اقلیم مازندران است و نیز اکو موزه‌ها که در آن‌ها کشاورزی، زندگی روستایی و توزیع درآمد براثر گردشگری به وجود می‌آید و شیوه معماری سنتی نیز حفظ می‌شود.

رمضان زاده بابیان اینکه در الگوی گردشگری دریا، سواحل، جنگل و کوهستان به‌صورت نظام‌مند کار خاصی انجام‌نشده است، تصریح کرد: الگوهای جامع از بالا دیکته و همانند سایر استان‌ها در مازندران نیز اجرا می‌شود، درحالی‌که ‌طرح‌هایی چون روستاهای هدف و مناطق نمونه گردشگری نیاز به مطالعه بیشتری دارند و یک بازنگری در انتخاب این مناطق باید صورت بگیرد تا الگوهای گردشگری منطبق با مناطق گردشگری استان مازندران تهیه شود.
خبرنگار: صدیقه قاسمی

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
متن :
تصویر :

برچسب ها :