حمایت بانک کشاورزی از دومین گلخانه شیشه‌ای مدرن کشور

دومین گلخانه شیشه‌ای مدرن شمال‌غرب کشور با عنوان پارلا تجارت در هیدج، به عنوان بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای استان زنجان، احداث شده است و به آخرین فناوری‌های روز دنیا مجهز است. این مجتمع عظیم گلخانه‌ای در زمینی با وسعت ۶۰ هکتار احداث شده و انواع محصولات با کیفیت صادراتی بخش کشاورزی در آن تولید می‌شود.

این گلخانه شیشه‌ای عظیم اخیراً به عنوان یکی از جدیدترین پروژه‌‌های بخش کشاورزی و دومین گلخانه شیشه‌ای مدرن شمال‌غرب کشور برای تولید محصولات کشاورزی گلخانه‌ای با روش هیدروپونیک (کشت بدون خاک) و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا به صورت سازه مدرن شیشه‌ای توسط دکتر رییسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و با همراهی وزیر جهاد کشاورزی به صورت رسمی افتتاح شد و مورد بهره‌برداری کامل قرار گرفت.

با بهره‌برداری از این واحد تولیدی نمونه و افتخار آفرین ملی، اشتغال‌زایی برای بیش از ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم تأمین شده و همچنین تولیدات این واحد تولیدی صادرات‌ محور بوده و تولید با الگوی کشت سفارشی برای صادرات به کشور روسیه انجام می‌گردد.

طی دهه‌ گذشته، نحوه‌ تولید مواد غذایی اهمیت زیادی پیدا کرده است و بسیاری از مصرف‌کنندگان در سراسر جهان، به دنبال تهیه غذاهای‌ سالمی هستند که به روش‌هایی سنجیده و اصلاح شده و به صورت پایدار تولید شده و عاری از باقی‌مانده انواع آفت‌کش‌ها باشند. در همین راستا کشت در محیط گلخانه‌ای با روش هیدروپونیک، به عنوان روشی برای پرورش گیاهان در فضایی بسته و بدون استفاده از خاک مطرح بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر ۱۶۰ واحد گلخانه‌ای تجاری و کوچک‌مقیاس در استان زنجان فعال است و سالانه ۴۷ هزار تن محصول از ۴۱ هکتار از گلخانه‌های استان برداشت می‌شود و شهرک هیدج در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای استان زنجان محسوب می‌شود.

گلخانه مدرن و هوشمند پارلا تجارت در مساحت ۶۰ هکتار و با استفاده از تسهیلات ۴۰۰۰ میلیارد ریالی بانک کشاورزی، حدود ۱۲ هزار تن به ظرفیت تولید سالانه محصولات کشاورزی استان افزوده است و حدود ۸۵ درصد از محصولات تولیدی خود نظیر فلفل دلمه‌ای، بادمجان و گوجه فرنگی را به کشور روسیه و یا اروپایی صادر می‌کند.

شایان ذکر است؛ توسعه انواع کشت‌های گلخانه‌ای، راهکاری مؤثر در مدیریت منابع آب، خاک و انرژی، کنترل شرایط نامساعد اقلیمی و افزایش راندمان تولید در واحد سطح، تولید محصولات صادرات محور و شکوفایی اقتصادی کشور است و علاوه بر بهبود کیفیت و بازارپسندی محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی و خارجی، نقش کلیدی در تأمین امنیت غذایی کشور ایفا می‌نماید. در همین راستا پرداخت تسهیلات کشت گلخانه‌ای جزو اولویت‌های اعتباری بانک کشاورزی است و این بانک تخصصی به عنوان مهم‌ترین حامی مالی بخش کشاورزی کشور، با اولویت‌دهی به آن، نقش مهمی در حمایت از فعالان این زیربخش ایفا می‌کند.

در پایان ذکر این نکته را لازم می‌دانیم که با توجه به محدودیت شدید منابع آب کشور، لازم است دولت منابع بیشتری را در اختیار بانک کشاورزی قرار دهد تا توسط این بانک تخصصی در اختیار رشد و توسعه روزافزون انواع گلخانه‌های مدرن و هوشمند در اقصی نقاط کشور قرار گیرد.

نقل و نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است.