حمایت از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی در احداث گلخانه‌ها

 

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: سرمایه‌گذاران و شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی می‌تونند برای کشت گلخانه‌ای از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.

به گزارش پایگاهخبری مودگان ، سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی در آیین بهره‌برداری از یک واحد گلخانه هیدروپونیک در خرم‌آباد به مناسبت دهه فجر گفت: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی حمایت از کشت گلخانه‌ای است بنابراین سرمایه‌گذاران و شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی می‌توانند در این راستا از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.

وی افزود: با افزایش گلخانه‌ها، بهره‌وری در کشاورزی ارتقا می‌یابد چراکه علاوه بر افزایش تولید، صرفه‌جویی ۱۰ برابری در مصرف آب محقق خواهد شد.

افزایش ۲ برابری سطح زیر کشت گلخانه‌های لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این مراسم گفت: ۷۸ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌های این استان در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم است که هم‌اکنون با افزایش حدود ۲ برابری به ۱۴۸ هکتار رسیده است.

سیدعماد شاهرخی افزود: طی ۲ سال گذشته هدفگذاری برای ایجاد سالانه ۳۵ هکتار گلخانه جدید در لرستان اجرایی و در مجموع ۷۰ هکتار به گلخانه‌های استان اضافه شد.

وی توسعه کشت گلخانه‌ای در استان را جزو اهداف اصلی دولت برشمرد و ادامه داد: با توجه به مصرف حدود یک دهم آب در گلخانه‌ها نسبت به فضای باز و تولید ۱۰ تا ۱۵ برابری نسبت به کشت رایج، راه‌اندازی گلخانه‌ها فرصت مناسبی برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی است.

شاهرخی گفت: گلخانه روستای ده‌باقر نیز در این راستا با سرمایه‌گذاری ۱۰۸ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۱ نفر در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث و در این راستا ۷۱ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذار آن پرداخت شده است.

بنابر این گزارش، کشت هیدروپونیک یا آب‌کشت، شیوه کشت گیاه بدون خاک است که در این نوع، متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری کرده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود با افزودن عناصر ریزمغذی و درشت‌مغذی و نگه‌داشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر عملا نیاز به خاک را منتفی می‌کنند.

گفتنی است؛ همزمان با ایام دهه مبارک فجر بهره‌برداری از ۸۸ طرح در بخش‌های باغبانی، آب و خاک، دام و طیور، صنایع کشاورزی، شیلات و آبزیان، منابع طبیعی و آبخیزداری و امور عشایری در این استان آغاز شده است.

 

آخرین اخبار

محل تبلیغات

نقل و نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است.