نقش کمبود ویتامین D  در وخامت بیماری پسوریازیس

 

نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد مصرف خوراکی‌ها سرشار از ویتامین D و مکمل‌های این ویتامین می‌تواند در کاهش وخامت بیماری پسوری پسوریازیس تاثیر داشته باشد.

پسوریازیس یکی از بیماری‌های خودایمنی است که با پوسته‌ریزی و خارش در قسمت‌های مختلف بدن همراه است. علت دقیق این بیماری به طور دقیق مشخص نیست اما فرضیه‌های مختلفی در مورد تشدید این بیماری وجود دارد که یکی از آنها حاکی از آن است کمبود ویتامین D می‌تواند نقش مهمی در وخامت بیماری داشته باشد.
در این زمینه محققان اطلاعات پزشکی ۴۹۱ بیمار مبتلا به پسوریازیس را بررسی کردند که 162 نفر آنها طی سال‌های 2003 تا 2006 و 329 نفر بین سال‌های 2011 تا 2014 مبتلا شده‌ بودند.
سطح درگیری پوست از نظر علائم پسوریازیس و فاکتورهایی مانند سن، جنسیت، شاخص توده بدنی و استعمال دخانیات در مبتلایان بررسی شد.
با توجه به ارزیابی عوامل سبک زندگی، نتایج حاکی از آن بود که سطح پایین ویتامینD  به‌طور قابل‌توجهی با وخامت بیماری ارتباط دارد.
محققان همچنین دریافتند بیمارانی که سطح کمی از بدن آنها به پسوریازیس درگیر شده بالاترین میانگین ویتامینD را در بین این گروه داشتند در حالی‌که افرادی با کمترین سطح ویتامین دچار سطح بالای علائم بودند.
نتایج این پژوهش توسط محققان دانشگاه براون آمریکا به‌تازگی در کنگره 2023 انجمن تغذیه آمریکا مطرح شد.

 

نقل و نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است.