خاک عنصر اصلی حیات و محیط زیست

 

 

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور آب و خاک را پایه اصلی امنیت غذایی دانست و حفظ آن را با اتکا به ظرفیت نخبگان، دانش‌بنیان‌ها و ایفای وظایف قانونی دستگاه‌های متولی، ضروری خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علی سلاجقه معاون رییس‌جمهور امروز سه‌شنبه ۱۴ آذر در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک بر استفاده درست از منابع آب و خاک کشور تاکید کرد و گفت: براساس قانون حفاظت از خاک سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی با همراهی سایر دستگاه‌ها موظفند تکالیف خود را برای حفظ خاک انجام دهند.

وی به وظایف سازمان محیط زیست در حفاظت از خاک اشاره کرد و افزود: در شش ماهه نخست امسال، بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ خوداظهاری و بیش از ۲۵ هزار پایش از صنایع، خدمات و محیط‌های مختلف انجام شده و فرایند پایش در قالب سامانه جامع سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز که همه ابعاد حیات را دربرمی‌گیرد، در حال انجام است.

معاون رییس‌جمهور به قانون حفاظت از خاک اشاره و تصریح کرد: بخش کشاورزی برای حفظ خاک باید به جای افزایش سطح، تولید در واحد سطح را افزایش دهد و از خاکورزی، کشاورزی حفاظتی، آکرواکولوژی و … استفاده کند.

به گفته وی، بخش کشاورزی در حفظ منابع آب و خاک کشور، با استفاده از ظرفیت نخبگان و دانش‌بنیان‌ها و با توجه به تکالیف قانونی خود باید به سمتی رود تا مسایل مربوط به آلایندگی خاک را کاهش دهد.

سلاجقه، آب و خاک را پایه اصلی امنیت غذایی برشمرد و افزود: سازمان محیط زیست برای پایداری منابع آب و خاک، حفظ جان نسل آتی، کاهش بیماری‌ها، افزایش سلامت، دست یاری به سوی وزارت جهاد کشاورزی که مسوول امنیت غذایی کشور است، دراز کرده است.

معاون رییس‌جمهور در بحث هدررفت منابع آب و خاک از لحاظ کیفی و کمی، علاوه بر توجه به داخل کشور، توجه بر مباحث دیپلماسی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: ۲۷۰ میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه مولد و منشا برداشت گرد و غبار است و همین امر دلیل ورود ما به مباحث دیپلماسی است.

به گفته وی، در این راستا تاکنون نشست منطقه‌ای وزرای حفاظت محیط زیست کشورهای همسایه و اجلاس بین‌المللی مبارزه با گرد و غبار که سازمان ملل متحد یکی از وظایف را به ما تفویض کرده است، برگزار شده است.

سلاجقه گفت: رایزنی‌های انجام شده که بعد از کاپ ۲۸، هیات عراقی به ایران بیایند تا مباحث مربوط به گرد و غبار دنبال شود، همچنین مسایلی که در شرق و شمال شرق کشور می‌گذرد با کشورهای همسایه مطرح شود، در این مباحث میدان‌دار اصلی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

وی افزود: از آنجایی که حدود ۲۵ درصد تنوع زیستی و بیش از ۹۵ درصد تغذیه ما از خاک است، مساله خاک به عنوان یکی از عناصر اصلی حیات و محیط زیست باید مد نظر دست‌اندرکاران بخش کشاورزی کشور قرار گیرد.

رییس سازمان حفظ محیط زیست اظهار امیدواری کرد؛ با کمک یکدیگر در راستای حفظ محیط زیست کشور بخصوص حفاظت از آب و خاک برای ارتقای امنیت حیاتی کشور بکوشیم و با استفاده از ظرفیت جوانان و دانش‌بنیان‌ها نقصان‌ها را برطرف کنیم.

 

آخرین اخبار

محل تبلیغات

نقل و نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است.