سازمان تات  باید در پژوهش‌های کاربردی، ترویجی و اقتصاد دانش پیشگام باشد

 

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سالانه در کشور ۱۱۰ هزار عنوان کتاب تولید و منتشر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، یاسر احمدوند امروز دوشنبه در مراسم پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی با شعار “کتاب، دانایی و توانایی کشاورزی” افزود: از ۱۱۰ هزار عنوان کتاب که سالانه در کشور منتشر می‌شود نزدیک به ۸۰ هزار عنوان آن چاپ نخست است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع کتاب‌هایی که پیش از انقلاب در سال ۱۳۵۷ منتشر و ثبت شده‌اند ۳ هزار عنوان بوده و این آمار حاکی از رشد تولید و انتشار کتاب در سال‌های پس از انقلاب است.

احمدوند با بیان این که پژوهش‌های کاربردی و ترویجی در کشور باید مورد توجه قرار بگیرد، ابراز امیدواری کرد که سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج در حوزه پژوهش‌های کاربردی، ترویجی و همچنین اقتصاد دانش پیشگام باشد.

وی ادامه داد: ما باید از تولیدات علمی و دانش، ثروت ایجاد کنیم و این مسیر را باید درست طراحی کرد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اذعان به این که مردم ایران در زمینه کتاب‌خوانی رتبه نخست را میان کشورهای منطقه دارند، تصریح کرد: ایران در حوزه کتاب‌خوانی جزو کشورهای برتر جهان نیز است.

وی به نتیجه یک نظرسنجی و پژوهش در مرکز پژوهشی صدا و سیما در دو سال قبل اشاره کرد و گفت: میانگین مطالعه جمعیت فعال کشور ما به غیر از کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی بیش از ۳۵ دقیقه در روز می‌باشد.

احمدوند افزود: مطالعه کتاب در ایران رو به رشد است و برخلاف برخی از کشورهای پیشرفته، نسل جوان و کودک ما بیشتر کتاب می‌خوانند به طوری که بیش از ۲۰ هزار عنوان کتاب کودک در سال در کشور منتشر می‌شود.

وی درباره قیمت کتاب نیز تصریح کرد: نرخ رشد قیمت کتاب کمتر از نرخ تورم کشور طی ۱۰ سال گذشته است.

احمدوند گفت: قیمت کتاب قابل توجه است، اما نسبت به بقیه اقلام، کمتر گران شده ضمن آن که می‌توان از کتابخانه‌ها و کتاب‌های الکترونیکی و صوتی نیز استفاده کرد.

وی در همین حال از مردم خواست به هیچ وجه فایل کتاب را رایگان تهیه نکنند تا حق نویسنده و ناشران محفوظ بماند.

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این حق نویسنده است که از دستاوردها و پژوهش‌های چند ساله خود منتفع شود.

وی با اشاره به این که ریشه قدرت در علم و دانش است، ابراز داشت: ما به قدرتمندتر شدن نیاز داریم و وقایع اخیر در جهان نشان داد که کشوری که قوی نباشد به راحتی و یا به بهانه‌های مختلف تحت اشغال و ظلم قرار می‌گیرد.

 

نقل و نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است.